تهیه و ساختن ویدیوهای کمک آموزشی برای مؤسسات و مراکز علمی

در بسیاری از متدهای آموزشی و علمی امروزه در سطح وسیعی از ویدیوها و فیلمهای آکادمیک استفاده میشود که در آنها محتوای دروس و مطالب سخنرانیها برای دانش آموزان و محصلین و مخاطبین به روشی بهتر و آسانتر قابل ارائه میباشند. اما ساختن و عرضه چنین فایلهای صوتی و تصویری یک چیز است و در دسترس بودن آنها در فضای مجازی و بسته های کمک آموزشی دانشگاههای آنلاین و برخط و اینکه شامل و حاوی کلیه نکاتی باشند که به نوعی شرکت حضوری و فیزیکی را در کلاسها عملا غیر ضروری نمایند کاملا مطلبی دیگر. حتی امروزه و به مرور زمان در کنار شرکت در دوره های حضوری پردیس دانشکده ها ترمها و واحدهای آکادمیک نیز وجود دارند که در آنها دانشجویان با در اختیار داشتن مطالب آموزشی ویدیویی به آموختن مطالب می پردازند.

Nowadays quite a few university professors are used to using instructional videos inside their classrooms in order to better deliver lectures but how should they be developed in the first place and which criteria need to be observed امروزه بسیاری از اساتید دانشگاه از ویدیوهای کمک آموزشی در کلاسهای درس خود در جهت ارائه سخنرانی استفاده می کنند اما آنها چگونه بایستی در وهله نخست تهیه شوند و به چه معیارهایی بایستی توجه و پرداخته شود؟ Video contents for academic purposes should be engaging and accessible to the students since many pupils today are opting for completing their courses online and thus, for teaching and learning objectives, multimedia video courses can make a difference محتوای ویدیوهای آموزشی و آکادمیک بایستی تا جذاب و همچنین برای دانشجویان قابل دسترسی باشند از آنجائیکه خیلی از محصلین امروزه برای تکمیل دوره های تحصیلی خود روی به برنامه های آنلاین آورده اند و در راستای اهداف تدریس و فراگیری, دوره های چند رسانه ای ویدیویی میتوانند مؤثر باشند.

There are plenty of educational courses and modules provided by colleges which are both asynchronous and authentic بسیاری از دوره های آموزشی و واحدهای درسی وجود دارند که توسط دانشگاهها ارائه میشوند که هم دارای اعتبار بوده و غیر همزمان هستند In the meantime, many students prefer such courses over traditional and in-person delivery systems در عین حال, بسیاری از دانشجویان هستند که چنین دوره هایی را بر کلاسها و مطالب سنتی و حضوری ترجیح میدهند Still, for remote learning, when it comes to implementing novel pedagogical tools and assets, video lectures can prove to be valuable, beneficial and a method of active learning همچنین, در زمینه یادگیری از راه دور و در ارتباط با برقرار نمودن ابزارها و لوازم کمک آموزشی, سخنرانیهای ویدیویی و تصویری میتوانند مؤثر و ارزشمند تلقی شده و به عنوان یک روش و متد یادگیری فعال در نظر گرفته شوند On the other hand, when it comes to establishing a positive and efficient learning environment, making and delivering high-quality video content matters از آنطرف, در زمینه برقرار و دایر نمودن یک محیط یادگیری کارآمد و مثبت, تهیه و ارائه محتوای با کیفیت ویدیویی و تصویری حائز اهمیت میباشد.

When it comes to embedding such platforms and technologies into education, having enough preparation time combined with proper design and training support would need to be addressed as well در زمینه ادغام چنین برنامه ها و سیستمهای فن آوری در حوزه آموزش, داشتن زمان برای تدارک و فراهم آوردن آنها در ترکیب با آموزش و تمرین به کارگیری و طراحی و توسعه آنها نیز بایستی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرند A lot of faculty members and instructors would welcome such video courses provided that using, distributing and making them online or offline would be simple and reliable بسیاری از اعضاء هیات علمی و اساتید از چنین دوره های ویدیویی استقبال میکنند به شرطی که کار کردن با آنها در فضای مجازی آنلاین یا آفلاین آسان و قابل اعتماد باشد The courses delivery mode can also be streamed online or provided for downloading همچنین نحوه ارائه دوره ها را میتوان هم از طریق برخط و جریان داشتن آنلاین انجام داد یا برای دانلود و پیاده سازی.

Universities need to provide professors with training sessions to kick-start and also enhance their multimedia skills دانشگاهها نیاز به این دارند تا برای اساتید جلسات تمرینی برقرار نمایند در ارتباط با ارتقاء سطح مهارتهای چند رسانه ای خود You may wonder what actually needs to be included in academic and educational videos after all ممکن است از خود پرسش نمائید که اصولا در ویدیوهای آکادمیک و آموزشی اصولا چه مطالبی بایستی گنجانده شوند They actually can serve several functions such as introducing the topics briefly to the audience as well as providing simple answers to the main questions the students could have در واقع آنها میتوانند چند کاربرد داشته باشند از قبیل اینکه برای مخاطبین به طور مختصر مطالب را بیان نموده و همچنین برای پرسشهای مهم و اصلی در ذهن دانشجویان پاسخهایی ساده ارائه نمایند Delivering breaking news and announcements could also be easily done using video feeds همچنین با استفاده از فایلهای ویدیویی میتوان به آسانی به انتقال اخبار مهم و بیانیه ها پرداخت.

Contrary to some beliefs, using video educational tools and conferences in college courses can also foster interpersonal relationships and provide better feedback among scholars برخلاف برخی نظریات میتوان با استفاده از ابزارها و کنفرانسهای ویدیویی در دوره های دانشگاهی به تقویت روابط اجتماعی پرداخت و همچنین بهتر بازخورد دریافت نمود در بین دانش پژوهان In addition, compared with traditional classes, using video courses would yield strong teaching presence for the students به علاوه, در مقایسه با کلاسهای سنتی, استفاده از دوره های ویدیویی میتواند حضور تدریس قوی را برای دانشجویان به ارمغان آورد Via presenting students with authentic video files, the students will be able to connect with professors on a personal level and intimately از طریق ارائه فایلهای قوی و معتبر ویدیویی برای دانشجویان, آنها قادر خواهند بود تا به لحاظ شخصی و با صمیمیت بیشتر با اساتید در تعامل باشند Experts advise instructors and teachers to speak directly into the cameras and use convenient, daily language in order to explain academic concepts while preparing the films or delivering a live lecture

کارشناسان توصیه میکنند که بهتر است تا اساتید و معلمین بطور مستقیم با دوربین سخن بگویند و با استفاده از یک زبان ساده و همراه با آرامش و روزمره به تبیین و توضیح مطالب آکادمیک و علمی بپردازند در زمان تهیه فیلمها و یا ارائه یک سخنرانی پخش زنده Furthermore, instead of using boring presentation, teachers would better use and include interesting graphics and visuals when delivering lessons and there is no need for them to be heavy and loaded with texts or merely long hours of solo speaking of the instructors since offering media files can catch attention of the audience and if they are shorter, like several smaller segments, it would be better since the students will be able to practice and recall the lessons better for the exams and also this would avoid heavy cognitive load for the learners and the videos need to be accessible by all students too به علاوه, به جای ارائه برنامه های حوصله سر بر, معلمین بهتر است تا از گرافیکها و تصاویر جذاب استفاده کنند در حین ارائه دروس و اینکه مطالب و فایلها نبایستی تا سنگین و پر از متن و یا صرفا حاوی سخنرانی ساعتهای طولانی دبیران باشند از آنجائیکه فایلهای ویدیویی بایستی تا جذاب بوده و توجه مخاطبین را جلب نمایند و بهتر است تا کوتاه نیز باشند و در قطعات و قسمتهای مختصرتر ارائه شوند تا دانشجویان بتوانند بهتر آنها را برای امتحانات بخاطر بیاورند و از این طریق از بار ذهنی محصلین نیز کاسته خواهد شد و همچنین فایلها بایستی برای همه دانشجویان قابل دسترسی باشند If the students are also assigned a short quiz at the end of the video lectures, it means encouraging them to be more accountable for their studies and while watching the presentations همچنین در پایان ویدیوی سخنرانیها چنانچه از دانشجویان درخواست شود تا در یک امتحان کوتاه شرکت کنند, به این ترتیب آنها تشویق به این میشوند که در حین تماشای مطالب بیشتر احساس مسؤلیت و پاسخگو بودن داشته باشند.