به مرور با ورود عرصه فن آوری به حوزه آموزش و کلاسهای درس تخته سیاه ها و سفیدها هم دچار تغییراتی میشوند و امروزه در برخی نقاط از تخته های آموزشی هوشمند نیز مطالبی را میشنویم. در کنار آن میتوان به مواردی اشاره داشت در ارتباط با برنامه های آموزشی و یادگیری نوین و هوشمند که برای دانش آموزان و دانشجویان طیف وسیعی از موقعیتها را ارائه میکنند. در مقاله امروز به این مطلب نگاهی اجمالی خواهیم داشت. شاید بتوان اظهار داشت که تخته های هوشمند به مرور به عنوان استاندارد آموزشی در کلاسهای درس معرفی و تعریف شوند. اما شاید در کنار مزیتهای آنها برخی معلمین قدری با کنار آمدن با این ایزارهای نوین دارای مشکل بوده و به درستی واقف نباشند که چگونه آنها را در برنامه و تقویم کلاسهای درسی خود بگنجانند.
در نوشته ای که به همین منظور در وبسایت Samsung منتشر شده است اشاره شده به روشهایی که معلمین میتوانند با استفاده از آنها در کلاسهای درس از پایه کلاس اول تا دوازدهم تخته های هوشمند را در برنامه های تقویم آموزشی بگنجانند. معلمین با استفاده از این ابزارهای تعاملی میتوانند به دانش آموزان در چرخاندن و نوشتن بر روی صفحات گوناگون کمک کنند. محصلین با لمس کردن این صفحات میتوانند شروع به نوشتن کنند. در واقع نکته ارزشمند درباره این صفحات این است که با کاربرد آنها امر یادگیری و تعلیم از دست معلمین خارج شده و در اختیار و دسترس دانش آموزان قرار میگیرد. با استفاده از این تخته سفیدهای تعاملی دانش آموزان و بچه ها نیز بیشتر در کلاسها و تکالیف و کارهای گروهی و آموزشی از خود مشارکت نشان میدهند. در برخی تحقیقات حدود سه چهارم معلمین بر این اعتقاد هستند که تقریبا هشت نفر از بین ده نفر محصلین آنطور که باید و شاید در کلاسهای درس سنتی در مدارس دارای مشارکت فعال نمیباشند. این ابزارها میتوانند مهارتها و استعدادهای دانش آموزان را تقویت کرده و اجماع و کارایی آموزش را بهبود بخشند.
دانش آموزان و معلمین میتوانند با استفاده از این پنلها با یکدیگر تعامل و همکاری بیشتری داشته و همچنین کار مربیان آسانتر میشود در زمینه به اشتراک گذاشتن فایلها و برنامه ها و دسترسی به منابع آنلاین و استفاده از نرم افزارهای آموزشی. در دروس که از این طریق بیشتر پویا هستند دانش آموزان میتوانند بر روی تخته هوشمند بنویسند یا توجه را بر روی مطالب معطوف نمایند از طریق کشیدن اشکال و فلش ها و دایره ها و بزرگنمایی کنند و به اشتراک مطالب چند رسانه ای مانند ویدیو و صوت و صفحات اینترنتی بپردازند. معلمین نیز میتوانند از ابزارهایی همچون کلاس درس گوگل و یوتیوب استفاده کنند و عموما این صفحات هوشمند مجهز به برنامه اندروید هستند. و بهتر اینکه حتی چندین دانش آموز میتوانند همزمان شروع به نوشتن کنند چون تا حدود حتی چهل تاچ یا لمس بر روی صفحات میتوان در هر لحظه ثبت و انجام داد. با استفاده از قلم این برنامه بدون تاخیر میتوان اقدام به نوشتن مطالب درسی نمود. مطلب دیگر اینکه از این طریق کلاسها برای همه بچه ها سودمند خواهند بود. در کلاسهای سنتی یک روش و راه حل برای یک محصل ممکن بود برای دیگر بچه ها جواب ندهد اما در صفحات هوشمند رابط کاربری و محیط بسیار آشنا بوده و کار کردن با آن سهل و آسان میباشد.
صفحه اصلی این تخته ها دارای انعطاف نرم افزاری میباشد برای اعمال تغییرات جهت رفع نیاز های آموزشی براساس نیازهای گوناگون یادگیری. مثلا برای آندسته از دانش آموزان که دروس شفاهی برایشان دشوار میباشد میتوانند با ضربه زدن و کلیک بر روی دکمه حاشیه نویسی خودکار و یادداشت برداری از این فرصتها در حین تماشای متون یا ویدیوها استفاده کنند. معلمین نیز میتوانند اندازه و بخشهای صفحات را برای ورود داده های مختلف تقسیم کنند. دیگر ابزارهای ترجمه نیز عموما گنجانده میشوند. خلاصه نویسی متون و همچنین برگرداندن صحبت به کلمات و متن نیز وجود دارد. گنجاندن سبکهای مختلف تعلیم نیز از دیگر مزیتهای این تخته های هوشمند است. صرفنظر از اینکه دانش آموزان یادگیری را از طریق تصویری یا شنیداری یا حرکتی انجام میدهند صفحه سامسونگ WAF دارای قابلیت چندین تصویر همزمان میباشد که این برای دانش آموزان از منظر یادگیری و تغییر ندادن جای صندلی خود برای دیدن بهتر صفحه نمایش کاربردی باشد.
همچنین ذخیره سازی و به اشتراک گذاری و ارسال دروس از دیگر ویژگیهای چنین تخته های نوین و هوشمند میباشد. مثلا هنگامیکه دانش آموزان در دوران تحصیلی دوازده ساله خود بیمار شده و چند روز از مدرسه غیبت دارند معلمین نیاز دارند بطور سنتی که برای آنها بسته هایی را تهیه و آماده کنند که خود را به دروس برسانند اما با استفاده از صفحات جدید معلمین میتوانند از دروس در کلاسها تصویر و عکس گرفته و با ذخیره سازی آنها را برای دانش آموزان غایب و همچنین همکاران ارسال کنند. همچنین این امکان وجود دارد که آنها تمام مدت دروس و آموزش را ضبط کنند و بسیاری دیگر از امکانات نیز هستند. همچنین معلمین میتوانند از قسمت جلسه قبل ادامه آموزش را شروع کنند و محصلین نیز میتوانند در منزل به انجام تکالیف و مرور پرداخته و آنها را از طریق برنامه هایی از قبیل Google Classroom ارسال و به اشتراک بگذارند. این به ویژه برای آندسته از شاگردان مفید است که عموما از دیگر بچه ها در کلاس عقب تر بوده و دیگر نیازی به یادداشت برداری مداوم در کلاسها ندارند. اگر مطلبی را از دست بدهند به آسانی میتوانند هر زمان که خواستند به آن مراجعه نمایند. همچنین در ابتدای کلاس روشن کردن و راه اندازی این تخته صفحات آسان است و در پایان کلاس نیز با خاموش کردن آنها مطالب درسی پاک نشده و ذخیره میشوند. در واقع با توجه به روشهایی که این تخته های آموزشی تعاملی به منظور ارتقاء و بهبود یادگیری ارائه میکنند, مدارس با خرید و صرف هزینه برای آنها بر روی دانش آموزان خود سرمایه گذاری میکنند.