هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای دانش آموزان و نکاتی برای والدین

میتوان در دو سال گذشته ار مقوله هوش مصنوعی به عنوان یکی از موضوعات دارای اهمیت نام برد. مثلا هنگامیکه برای نخستین بار برنامه چت جی پی تی در کلاسها معرفی شدند معلمین شگفت زده و قدری نگران بودند از اینکه محصلین میتوانستند تنها در عرض چند دقیقه به نگارش و تولید مقاله اقدام نمایند. البته بایستی اذعان نمود که نسخه های نخستین و اولیه برنامه چت جی پی تی بدون اشکال نبودند. مثلا مقالات نخستین بد قواره و ضعیف و همچنین محاسبات انجام شده دارای اشکالاتی بودند. اما به موازات اینکه برنامه های هوش مصنوعی بهبود و توسعه پیدا کردند آنها هم اکنون میتوانند پاسخهای صحیح و بر مبنای درست ارائه دهند, همچنین جوابهای ریاضی مبتنی بر محاسبات عالی و همچنین تعاملات صوت و تصویر که باعث میشود چنین برنامه هایی دارای آینده باشند.

در مقاله ای که در وبسایت Kiddo Mag منتشر شده است در کنار نام بردن از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای دانش آموزان نکاتی برای والدین بچه ها نیز ذکر شده اند. بسیاری از مدلهای هوش مصنوعی به اینترنت متصل میباشند و به همین جهت به منابع عظیم اطلاعات و داده ها دسترسی دارند. این فن آوریها به نحو یکپارچه ادغام شده اند در لوازم روزمره از قبیل لپتاپها و تلفنهای همراه هوشمند که میتوانند تجربیات کاربران را بهبود بخشند از طریق ویژگیهایی از قبیل حدس زدن متون و اصلاحات گرامر و درواقع این برنامه ها نشاندهنده این موضوع میباشند که چگونه هوش مصنوعی به عنوان بخشی طبیعی از تعاملات دیجیتال تبدیل شده است. این مساله تعامل یکپارچه این موضوع را دشوار کرده است که بین متن تهیه شده توسط کاربران و کامپیوتر بتوان فرق گذاشت. در آموزش برنامه هایی از قبیل Turnitin و GPTZero در تلاش هستند جهت شناسائی متون تهیه شده توسط هوش مصنوعی در تکالیف دانش آموزان و دانشجویان اما این برنامه ها خالی از ایراد و اشکال نمیباشند و برخی اوقات مقالات خیلی خوب نوشته شده توسط دانشجویان را به اشتباه به عنوان متون تولید شده توسط هوش مصنوعی تلقی میکند.

به جای صرفا تمرکز بر روی اجتناب از کاربرد هوش مصنوعی یا سرقت ادبی, معلمین بایستی بر روی استفاده مسئولانه از فن آوری و همچنین تبیین و توجیه تکالیف و کارهای خود به عنوان اصلی و انجام شده توسط خود تاکید داشته باشند. به منظور پر کردن این جای خالی مربیان میتوانند به معرفی استراتژیهای عملی در کلاسها بپردازند که توضیح دهنده کاربرد اخلاقی هوش مصنوعی باشند مثلا بخشهای هدایت شده در زمینه ارائه و ورود متن و داده به برنامه و همچنین تمرینات تفکر که میتوانند کارهای ارائه شده توسط دانش آموزان را برجسته کنند. در ذیل به برخی گامهای عملی در راستای کاربرد هوش مصنوعی در زمینه یادگیری توسط محصلین اشاره میشود. راههای زیادی وجود دارند که دانشجویان میتوانند از هوش مصنوعی استفاده کنند در جهت ارتقاء یادگیری خود بدون اینکه به صداقت و شرافت آکادمیک و آموزشی خدشه وارد شود. تبیین و تمرین را میتوان به عنوان عامل نخست ذکر کرد. محصلین میتوانند با کاربرد هوش مصنوعی به مرور مفاهیم پوشش داده شده در کلاس بپردازند یا برای آزمونها آماده شوند در کنار انجام تمرینات و پرسشها و همچنین فلش کارتهای دیجیتال.

ویژگی تبدیل گفتار به متن میتواند برای شاگردان سودمند باشد به منظور ضبط سریع ایده ها و نظرات برای آندسته از افرادیکه در زمینه نگارش دارای مشکلاتی میباشند. برنامه چت جی پی تی و دیگر برنامه های مشابه میتوانند در بخش یادگیری مکالمه مفید باشند برای دانشحویانی که مکالمه مبتنی بر صوت دارند به منظور عمق بخشیدن به درک مطلب آنها درباره موضوعات و همچنین متن و زیرنویس برای مرور بعدی مهیا میشود. این راهکارها بازتاب دهنده راهنمائیهائی هستند که توسط والدین بچه ها و معلمین و دبیران ارائه شده اند همچنین این برنامه ها میتوانند این مزیت را ارائه دهند که هر زمان که محصلین به آنها نیاز دارند قابل دسترسی باشند. بخش بعدی ارائه داده و نوشتن متن ورودی به نحو صحیح به منظور دریافت پاسخهای صحیح و با معنا است. مفهوم جلوه و شخصیت و هویت Persona در هوش مصنوعی بازتاب دهنده این است که شما چگونه میخواهید هوش مصنوعی رفتار کند. نیازمندیها را توضیح دهید مثلا اگر پاسخهای ساده و آسان یا تفصیلی و تشریحی و پیچیده نیاز دارید. در زمینه خروجی پاسخها و داده ها راهنمائیها را وارد کرده و توضیح و درخواست دهید از برنامه با اشاره به محدودیتها. به چیزهائی که آنها را نمیخواهید هم اشاره کنید. پاسخهای خود را مختصر کنید و معمولا محدود به یک جمله و تنها از لغات و واژگان مرتبط با درس و کلاس استفاده نمائید. با استفاده از این استراتژیها میتوانید از جلسات و برنامه های آموزشی به نحوی فردی استفاده کنید.

در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای حل و انجام تکالیف, محصلین نیاز به داشتن آگاهی دارند درباره هر گونه راهکارها و محدودیتهایی که توسط دبیران خود وضع شده اند و همچنین استفاده مسئولانه از این برنامه ها. میتوان به نکات مهمی در این زمینه اشاره داشت از قبیل تحقیق و همفکری و برنامه ریزی و تدوین و تولید محتوا و مرور آثار. این امکان وجود دارد که معلمین به بچه ها اجازه استفاده از هوش مصنوعی را به منظور تحقیق و جستجو بدهند اما کاربرد آنرا در هنگام تولید متون محدود سازند. میتوان این قضیه را تشبیه کرد به درخواست کمک از معلمین و والدین و دوستان. در واقع کمک و حمایت در زمینه انجام تحقیق و برنامه ریزی قابل قبول بوده اما مقاله نویسی برای دانش آموزان از این طریق عبور از خط قرمز است. به عبارت دیگر کاربرد ابزارها و برنامه های خارجی در مقیاس وسیع تلاشها و کوشش دانش آموزان را مخدوش میکند و همچنین کار را برای معلمین سخت و دشوار میسازد در زمینه تحلیل و بررسی صحیح درک مطلب و توانائیها و مهارتهایشان. از آنطرف مهارت و گام مهم دیگر در زمینه توجیه و توضیح دادن مالکیت و منحصر به فرد بودن آثار است. محصلین برای نیل به این منظور میتوانند آمار و جزئیات تغییرات و منابع و به اشتراک گزاردن مکالمات هوش مصنوعی را حفظ کنند. این سیاستها میتوانند کمک کنند در جهت اطمینان داشتن از شفافیت و به معلمین اجازه دهند تا به درستی تکالیف و آثار دانشجویان را تحلیل و بررسی کنند و همچنین از کمکها و حمایتهای اضافه دریافتی تقدیر و تشکر شود.