در چند سال اخیر که ویروس کرونا در سطح جهان گسترش پیدا کرد جدای از موارد بهداشتی و درمانی که به آن به طور مفصل پرداخته شده است میتوان از منظر آموزشی و یادگیری در همه مقاطع تحصیلی هم نگریست. درست است که در کشورهای مختلف مدارس و دانشگاهها و سایر ارگانهای آموزشی که دارای مسئولیت بودند تلاش کردند تا از طریق استفاده از نرم افزارهای گوشیهای همراه و همچنین اینترنتی کلاسها را دایر نگاه دارند اما مقوله افت تحصیلی تقریبا همه جا مشاهده شده است. مساله تقریبا برای همه محصلین پیش آمده است که در حین آموزش و انجام تکالیف و پرسش و پاسخ آنلاین ناگهان برق قطع شده باشد یا اینکه در ارتباط اینترنتی آنها وقفه پیش آمده باشد. در واقع آموزش از راه دور ثابت شده است که دارای مزایا و معایبی نیز میباشد.
در مقاله ای در وبسایت The Harvard Gazette اشاره شده است که در کنار بیماری همه گیر کرونا در سالهای اخیر میتوان به عوامل دیگری نیز در ارتباط با افت تحصیلی دانش آموزان در سطح جهان اشاره کرد شامل غیبت حضوری در کلاسها و پاسخگویی در آزمونها در کنار آیتمهای دیگر. در این نوشته که عمدتا به موضوع تحصیلی در آمریکا میپردازد اشاره شده که مثلا در کلاسهای چهارم و هشتم دانش آموزان در بخش مطالعه و درک مطلب کتبی دچار افت تحصیلی شده و تنها در بخش ریاضیات قدری بهبودی و تقویت نمره ثبت شده است. میتوان بخشی از این مشکل را در ارتباط با غیبت حضوری محصلین در کلاسها قلمداد نمود. در آمریکا در طی دوران بیماری غیبت در کلاسها بیش از دو برابر شده است و هنوز هم به دوران قبل از آن نرسیده است. اما مساله این است که ضعف در قسمت خواندن به قبل از بیماری و به سال دو هزار و بیست و پنج باز میگردد. در واقع میتوان اظهار داشت که ضعف در بخش درک مطلب کتبی از حدودا یک دهه قبل شروع شده است.
دانش آموزان بطور سالیانه از کلاس سوم تا هشتم و یکبار هم در دبیرستان در آزمونها شرکت میکنند. شاید مشکل در اینجا باشد که به جای تکیه بر تعداد آزمونها به نتایج آنها کمتر توجه میشود. البته میتوان به مشکلات دیگری هم اشاره داشت از قبیل عدم تساوی در عملکرد بین دانش آموزان با نمرات بالا و پائین. مثلا در نتایج سال دو هزار و بیست و چهار پیشرفت اندک گزارش شده مربوط به کلاس چهارم بود که عمدتا شامل محصلین قویتر بودند نسبت به دانش آموزان با نمرات ضعیفتر در دیگر کلاسها. کاهش موفقیت تحصیلی در بخش مطالعه بیشتر مربوط بود به نمرات دانش آموزان کلاسهای چهارم و هشتم. این اختلاف در نمرات از حدودا یک دهه قبل آغاز شد و به عدم تساویهایی نیز منجر شد. و در این مقوله میتوان از مواردی نام برد شامل مشکلات اقتصادی و همچنین قوم و نژادی. این موارد به روند تحصیلی دانش آموزان در ماساچوست و همچنین در بقیه کشور میپردازد. مطلب دیگر این است که گرچه در بخش ریاضیات کلاس چهارم دانش آموزان قدری بهبودی نشان داده اند اما در کلاس هشتم به نسبت قبل نمرات ریاضی هنوز چندان رشد بالایی را نشان نمیدهد.
گرچه نمرات در مطالعه کتبی در ماساچوست تقریبا با آمار و ارقام سال دو هزار و بیست و دو برابری میکند و اختلاف زیادی را نشان نمیدهد اما در قیاس با نتایج سطح کشور قدری کاهش را منعکس میکند. غالبا بیان میشود که نمرات و پیشرفت در درس ریاضیات نسبت به تجربیات محصلین در مدارس حساس و مرتبط است و همچنین میزان زمان آموزشی و کیفیت تقویم تحصیلی و روش تدریس و رشد در بخش درک مطلب کتبی که حتی میتواند ارتباط داشته باشد به تجربیات محصلین در زندگی خود خارج از محیط مدرسه. شاید به همین دلیل باشد که بهبودی در نمرات و تلاشها و اقدامات به منزله پیشرفت در ریاضیات بیشتر از مطالعه و درک مطلب کتبی دارای نمود میباشد.