چگونه هوش مصنوعی میتواند آموزش را تغییر دهد

در زمینه آموزش پیشرفته در همه مقاطع تحصیلی و صرفنظر از زمان و مکان و مدارج آکادمیک بیشتر و بیشتر از واژه و مفهوم هوش مصنوعی امروزه شنیده میشود و مقالات و کالاها و ابزارهای دیجیتال و مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی که براساس و اصول و برنامه نویسی هوش مصنوعی کار میکنند تقریبا دارند گسترش پیدا میکنند. در امر آموزش میتوان استفاده های بسیاری خوبی از هوش مصنوعی نمود و کار معلمین و دانش آموزان و اولیای مدارس و اعضاء هیات علمی دانشگاهها را آسانتر کرد. یکی از موارد مهمی که در این زمینه مطرح میشود قابلیت انعطاف چنین برنامه هایی میباشد و از آنطرف این واقعیت که میتوان آنها را مبتنی بر نیازهای فردی و تحصیلی یک یک دانش آموزان و محصلین تدوین نمود که این مطلب میتوان راندمان تحصیلی را بالا ببرد.

اخیرا در وبسایت یونسکو مطلبی نوشته شده است در ارتباط با اینکه اصولا هوش مصنوعی چطور میتواند در کلاسهای درسی مدرن کنونی و آینده تغییراتی را ایجاد نماید. حتی این تغییرات میتوانند برای معلمین نیز دارای فواید بسیاری باشند. در روز جهانی آموزش یونسکو با گردهم آیی بیش از هزار معلم و مربی از سرتاسر جهان بحثها و سخنرانیهایی را ترتیب داد در زمینه نقش هوش مصنوعی در آموزش پیشرفته و همچنین تمرینات و کارهای مرتبط با یادگیری و تعلیم. در تاریخ بیست و چهارم ژانویه که روز جهانی آموزش بوده است معلمین و کارشناسان از اطراف جهان جمع شده تا به بررسی و تحقیق نقش هوش مصنوعی در این زمینه ها بپردازند: آموزش, تربیت دبیر, سواد دیجیتالی, و استفاده اخلاقی از فن آوری در کلاسها. این جلسه یک پلتفرم و بنیاد را تهیه نمود و عرضه کرد در جهت تامل و تفکر جامع در زمینه نحوه ادغام هوش مصنوعی در روشها و فعالیتهای تدریس و همچنین مجهز نمودن دانش آموزان به مهارتهای مورد نیاز جهت آینده.

در این زمینه میتوان به اهمیت رو به رشد استفاده از هوش مصنوعی در جامعه اشاره داشت و به ویژه در زمینه آموزش. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند به کارآمدتر شدن معلمین کمک کنند ار طریق تولید محتوا و توسعه فعالیتها و همچنین آسان کردن کارها و امور اداری. استفاده مؤثر و ایده آل توسط دبیران و معلمین میتوانند به بهبود نتایج و ارتقاء توسعه مهارتها بینجامد. اما ضروری میباشد که مربیان قادر باشند تا نگاهی نقادانه به محتوای تولید و تهیه شده توسط هوش مصنوعی داشته باشند. آموزش دبیران و انتخاب و برگزیدن تمرینهای تدریس همچنین به عنوان یک اولویت برای یونسکو محسوب میشوند به منظور اطمینان از آموزش دیجیتالی باکیفیت و ادغام مؤثر هوش مصنوعی. شرکت کنندگان دغدغه هایی را مطرح کردند درباره آموزش دبیران و دسترسی به فن آوری در مناطق کم برخوردار. همچنین برنامه ای تبیین شد که چارچوبهایی مانند برنامه توانایی برای معلمین و دانش آموزان به تهیه و ارائه راهنمائی جهت کمک به مربیان با استفاده کارآمد از هوش مصنوعی میپردازند.

بحثهایی صورت پذیرفت در رابطه با خطرات و چالشهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش. از جمله موارد مطروحه اینکه چطور این فن آوری میتواند به معلمین یاری رساند در ارتباط با تفکر انتقادی و خلاقیت در محصلین. معلمین همچنان کارشناسان محسوب میشوند در کلاسهایشان و اینکه هوش مصنوعی به تنهایی قادر به ایجاد تحول در آموزش نمیباشد. آنچه که حائز اهمیت است غنی بخشیدن به فعالیتهای آموزشی دبیران بوده و همچنین بهبود فرآیند یادگیری دانش آموزان. به عنوان نمونه هوش مصنوعی میتواند استفاده شود جهت حمایت از دانش آموزان با ناتوانیها از طریق فراهم آوردن برنامه های آموزشی تطبیق و وفق داده شده شده متناسب با نیازهای آنان. اما نکته مورد تاکید این است که گرچه هوش مصنوعی امروزه مورد تاکید قرار میگیرد هنوز نمیتواند کاملا در تنوع و اختلافات فرهنگی و زبانشناسی و فرهنگی آنها ادغام شود. شاید با استفاده از چنین ابزارهایی این خطر وجود داشته باشد که جزئیات ظریف و اقلیتها مورد غفلت واقع شوند و نتوانند به مقوله ادغام و غنی بخشیدن به موارد بین فرهنگهای گوناگون جامه عمل بپوشانند. از اینروی فقط تعاملات انسانی در کلاسها میتواند حقیقتا منجر شود به تقویت و بهبود درک متقابل و همچنین ادغام و شمول و پوشش جامع در حوزه آموزشی. در واقع هوش مصنوعی بایستی تا از دانشجویان با تنوع زیاد حمایت نماید بدون اینکه آنها را به حاشیه براند.

نکته این است که بایستی یک نوع اجماع جهانی وجود داشته باشد برای کاهش خطرات مربوط به هوش مصنوعی بدون ضابطه و قانونمند و حمایت از ایجاد نوعی هماهنگی و تعادل درباره استانداردها و مسائل اخلاقی در سطح کشورها و بین المللی چون هوش مصنوعی امروزه حقیقتا یک پدیده جهانی محسوب میشود. گرچه دبیران دارای دغدغه و نگرانی هستند در ارتباط با حفاظت از اطلاعات دانش آموزان و اینکه از جانبداری و سمت و سو در الگوریتمهای برنامه ها اجتناب شود مهم است تا دبیران و محصلین هر دو مجهز باشند به راهنمائی و همچنین مهارتهای اجتماعی و عاطفی به منظور اطمینان حاصل کردن از کاربرد مسئولانه و جامع در محیطهای آموزشی. در این برنامه تاکید شد بر روی اهمیت تعادل بخشیدن به تحول در حوزه فن آوری در کنار قوانین اخلاقی به منظور اطمینان داشتن از اینکه فردای آموزش جامع و پاسخگو باشد در مواجهه با نیازهای گسترده محصلین از سرتاسر جهان. نکته این است که آینده آموزش و تعلیم امروز ساخته میشود در تقابل بین انسانها و هوش مصنوعی.