استقبال از تنوع زبانی ارزشمند و توانایی موفقیت یادگیرندگان

میتوان تنوع و گستره زبانی را به عنوان یک دارایی و ویژگی مثبت و ارزشمند تلقی نمود و با در اختیار داشتن و استقبال از آن محصلین و یادگیرندگان میتوانند بهتر در راستای موفقیت گام بردارند. چندین روش و تمرین وجود دارند در ارتباط با مدیریت و کاربرد تفاوتهای فرهنگی و همچنین زبان شناختی که میتوانند در نهایت منجر شوند به ارتقاء و بهبودی یادگیری. طبق برخی تحقیقات در هر یک از مدارس کشور آمریکا در بین ده نفر از دانش آموزان یکی از آنها مشغول یادگیری زبان انگلیسی میباشد. طبق نوشته Goodall و Shelley در وبسایت The 74 خیلی از معلمین و مربیان بر این عقیده هستند که آمادگی لازم را ندارند جهت اداره و مدیریت کلاسهای درس به نحو مؤثر که در آنها چندین زبان گوناگون توسط دانش آموزان مورد استفاده قرار میگیرند.

آموزش دادن به محصلینی که به زبانهای مختلف سخن میگویند میتواند به عنوان یک تلاش و کار جالب در نظر گرفته شود و توسط بسیاری از معلمین مورد تجربه قرار میگیرد. تنوع و گوناگونی را میتوان به عنوان یک دارایی و ارزش تلقی کرد که از آن استقبال شده و مورد تشویق قرار گیرد. با استفاده از آن میتوان چشم اندازهای دانش آموزان را گسترش داد. گوش دادن و یادگیری در کنار همشاگردیها از فرهنگهای گوناگون به محصلین اجازه میدهد تا احساس کنند که بیشتر متصل و مرتبط بوده و قادر به درک و در جهان به پیش روند. از آنطرف, هنگامیکه مربیان احساس آمادگی کنند که در چنین کلاسهایی تدریس نمایند, میتوانند با استقبال از این تنوع ها به تقویت و گسترش مهارتها و سطح معلومات زبان انگلیسی دانش آموزان بپردازند. در ذیل به برخی توصیه ها برای معلمین اشاره میشود در راستای تقویت کردن چندسانی به روشهایی که به درک میراث و تاریخچه دانش آموزان منجر شده و بهبود دهنده یک محیط یادگیری خلاقانه و سازنده برای همگان باشد.

به معلمین توصیه میشود تا درباره پیش داوری و تعصب و تبعیض و این گونه مطالب دقت نمایند از آنجائیکه بسیاری از افراد به این موارد توجه نمیکنند علیرغم اهمیت آنها و اینکه گام نخست در آموزش مؤثر در کلاسهای با تعدد و چند زبانه این است که دبیران به تصورات خود واقف بوده و به برخی از آنها غلبه نمایند. آیا شما بر این اعتقاد هستید که همه بچه ها میتوانند یادگیری کنند صرفنظر از سابقه زبانی خود و اینکه چطور به نظر میرسند و وضعیت اقتصادی اجتماعی آنها؟ براساس تحقیقات شناختی, هر کودکی میتواند یاد بگیرد که چگونه خواندن و نوشتن و صحبت کردن را به دو زبان و حتی تعداد بیشتر بصورت همزمان فراگیرد. اما برخی اوقات معلمین ممکن است به دلیل بعضی عوامل این مطلب را باور نداشته باشند. مثلا چون والدین بچه ها به زبان انگلیسی صحبت نمیکنند و یا به دلیل مشغله به امر آموزش چندان توجهی نمیکنند و یا اینکه چون آنها برای بچه های خود کتاب نمیخوانند پس یادگیری خواندن و مطالعه نیز برای فرزندان آنها دشوارتر خواهد بود.

مساله بعدی احترام به اختلافات فرهنگی دانش آموزان است چون از این طریق آنها احساس تعلق داشته و رضایت خواهند داشت و بنابراین مهیای یادگیری خواهند بود. مثلا یادگیری تلفظ صحیح اسامی یک یک آنها دارای اهمیت است و اینکه در کتابخانه منابع و کتابهایی گنجانده شوند که ارائه دهنده علایق و سوابق و پیشینه های مشابهی باشند و اینکه درباره علاقه ها و تجربیات زندگی آنها مطالبی را آگاه بود. یکی از راههای ایجاد و تقویت روابط از طریق آگاه شدن از موارد دارای اهمیت برای دانش آموزان و والدین آنها میباشد. از طریق تجربیات علمی مشخص شده است که دو ماده سروتونین و دوپامین به عنوان جنبه های مهم یادگیری محسوب میشوند و این مواد شیمیایی احتمال بیشتری میرود تا جریان داشته باشند در یک کلاس درس امن و دارای ایمنی و با محیط مثبت و دلپذیر آموزشی. واقف بودن به اصالت زبانی محصلین هم حائز اهمیت است. برخی اوقات معلمین اینگونه تفکر میکنند که آنها بایستی تا درباره کلیه زبانهایی که دانش آموزانشان به آنها صحبت میکنند کاملا آگاهی داشته باشند به منظور موفقیت که این صحیح نیست.

اما تنها داشتن قدری اندک آگاهی در زمینه هر یک از زبانها میتواند به دبیران کمک کند تا ارتباطات ارزشمندی را با محصلین خود ایجاد و برقرار نمایند. همچنین با وجود هوش مصنوعی, هم اکنون از همیشه آسانتر شده است تا معلمان به این دانش دسترسی داشته باشند. مثلا شما میتوانید از موتور هوش مصنوعی AI پرسش کنید کدام حروف و صداهایشان شبیه و متفاوت هستند در هنگام مقایسه انگلیسی با یکی از زبانهای اصلی و یادگار دانش آموز. به عنوان نمونه, چنانچه شما بدانید که در زبان اسپانیولی ll صدای y میدهد و qu به صورت c شبیه ک تلفظ میشود, شما میتوانید به گویشوران بومی اسپانیولی کمک کنید تا بر موانع خود غلبه نمایند در زمینه یادگیری خواندن و مکالمه انگلیسی. استفاده از مهارتهای دانش آموزان در زبان اصلی و گویش بومی خود از دیگر موارد مهم است چون آنها بزرگ شده اند و آموخته اند چگونه زبان دیگری را صحبت نمایند و قبلا مهارتهای دانش و سواد نخستین را فرا گرفته اند که میتواند به آنها در زمینه انگلیسی کمک کند و معلمین نیز میتوانند با استفاده از چنین مهارتهایی فرآیند آموزشی را برای آنها تسهیل نمایند.

به عنوان مثال چنانچه معلم دریابد که چه حروف و ترکیب آنها در زبان بومی یک دانش آموز و همچنین در انگلیسی دارای یک صدای مشابه هستند, این موضوع به وی کمک میکند تا ورود بهتری داشته باشد در زمینه کمک به آن محصل تا انگلیسی را فراگیرد. همچنین به معلمین توصیه میشود تا از ابزارها و برنامه های آموزشی و تحصیلی استفاده کنند در زمینه غلم خواندن متون. همه بچه ها, صرفنظر از زبان اول خود, خواندن و نوشتن را یاد میگیرند به نحو بسیار مؤثر از طریق برنامه های آموزشی تدوین شده و سواد آموزی براساس شواهد و مدارک و منابع در حوزه علم مطالعه و خواندن. به منظور نیل به این هدف, برنامه و تقویم آموزشی و تحصیلی نیاز به این دارد تا با فعالیتهای فراگیری صداها و هجاها و تلفظها شروع شود. دروس و فعالیتها بهتر است براساس تواناییها و مهارتهای صدایی و تلفظی و هجایی دانش آموزان بر طبق پیشرفت منطقی صورت پذیرد تا به روان شدن و بدون اشتباه خواندن سلیس متون پیشرفته تر نیز منجر شود. همچنین محصلین نیاز به این دارند تا به ارتقاء لغات و واژگان خود پرداخته و در زمینه علم نحو و معانی آگاهی داشته باشند تا به استخراج معنی از متون نایل شوند. پنج عامل صداشناسی و هجا و لغات و سلیس و روان خواندن و همچنین درک مطلب بایستی همزمان و در کنار یکدیگر تدریس شوند در یک ساختار منسجم آموزشی.