متناسب سازی منابع آموزشی تدریس برای فراگیران زبان انگلیسی

در بسیاری از شهرها و کشورها مؤسسات معتبر آموزشی پژوهشی وجود دارند در کنار مدارسی که در آنها کلاسهای آموزشی برای زبان آموزان برگزار میگردند و اهداف شرکت کنندگان هم در چنین دوره هایی مسلما با یکدیگر دارای شباهتها و تفاوتهایی میباشند از قبیل ادامه تحصیل در مدارج و مقاطع بالاتر و یا مهاجرت به خارج از کشور. صرفنظر از اینکه فراگیران و محصلین در کدامیک از این دوره ها ثبت نام و حضور پیدا میکنند یک مساله حائز اهمیت بالایی میباشد و آن استفاده از منابع مورد اعتماد و اعتبار و همچنین متناسب با نیازهای دانشجویان و شاگردان میباشد. یکی از اشکالاتی که به روشهای تعلیمی سنتی و بسیار قدیمی وارد میشود این است که چنین متدهایی ممکن است برای نیازهای جامعه و جهان کنونی چندان سودمند نباشند.

متناسب سازی منابع آموزشی و متدهای تعلیمی با نیازهای آکادمیک دانشجویانی که علاقمند به یادگیری زبان انگلیسی میباشند مهم است و به نوشته edutopia برپایی کلاسها و دوره های زبان انگلیسی که به صورت خودکفا باشند میتواند به محصلین در رسیدن به مرحله تسلط و افزایش مهارتهای آنان کمک شایانی نماید. طبق این نوشته در شهر نیویورک بیش از بیست درصد دانش آموزان فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم میباشند و بسیاری از آنها تازه وارد کشور ایالات متحده شده اند. در بین طیف وسیعی از محصلین که در این کلاسها حضور دارند طبیعتا تنوعی از گویشها وجود دارد از قبیل اسپانیولی, عربی, هاییتی, و غیره و خیلی از این بچه ها همچنین در مهدکودک ثبت نام و شرکت میکنند درحالیکه معلومات آنها از انگلیسی اندک میباشد. به گفته مدیر الیسا براون هنگامیکه وی وارد این مدارس شد متوجه شد که سیستم آموزشی آنها به حالت منفک و جدا و غیر منسجم میباشد.

همچنین به گفته وی هنگامیکه دانش آموزان انتخاب میشدند جهت حضور در کلاسهای تخصصی آموزشی زبان درواقع زمان تعلیم و آموزشی برای آنها بسیار محدود بود, حدودا ده دقیقه در طول روز و مساله دیگر این بود که مطالب و موضوعاتی که به آنها در دوره ها آموزش داده میشد ارتباط چندانی با مطالب درسی در کلاسهای درس اصلی نداشتند. او تصمیم گرفت که از روش تدریس انگلیسی به عنوان زبان جدید ENL که قبلا به عنوان زبان دوم از آن یاد میشد ESL استفاده کند. در این متد مطالب به زبان انگلیسی تدریس و آموزش داده میشوند به نحو ویژه و با بهره گیری از استراتژیهای تخصصی توسط معلمینی که واجد شرایط تعلیم انگلیسی به دیگر گویشوران میباشند و از این سیستم به عنوان ESOL تعبیر میشود. در این متد دانش آموزان در طول روز دریافت کننده دروس طبق تقویم آموزشی میشوند اما در کنار مساعدت و همراهی معلمینی که آموزش و تعلیم دیده شده تا در رفع اشکال به آنها کمک کند.

شاید بپرسید که از چه تکنیکها و استراتژیهایی در این کلاسها استفاده میشود و در پاسخ آنها شامل مواردی هستند از جمله واژگان و کلمات آکادمیک در متون متنوع و مختلف با استفاده از روشهای روزمره برای انجام تکالیف و اینکه در انتظار نتایج بود. همچنین معلمین از بسیاری از تصاویر کمک آموزشی و اشاره ها استفاده میکنند جهت کمک به محصلین در درک مطلب بهتر و قویتر آنچه بیان میشود. با این روش دانش آموزان از مهدکودک تا کلاس پنجم به راحتی در دوره ها شرکت میکنند. براساس تجربه کاربرد این روش موفقیت آمیز بوده است و دانش آموزان خردسال که در مهدکودک ثبت نام میکنند تا کلاس سوم و پنجم بدون مشکل به سطح توانش و تسلط در انگلیسی مطلوب دست پیدا میکنند. با استفاده از این متد دانش آموزان چند زبانه میشوند و همچنین از نظر آکادمیک به پیشرفت دست پیدا میکنند و با داشتن تسلط میتوانند با سرعت بیشتر در کلاسهای عمومی دیگر دروس حضور داشته باشند.