نگاهی به کاهش استفاده از تلفنهای همراه در کلاسهای درسی

شاید تا همین چند سال پیش تلفنهای همراه و استفاده از آنها به ویژه از نوع هوشمند این ابزارهای دیجیتال بسیار برای برخی افراد دارای جذابیتهای کاربردی و صوتی و تصویری داشتند و تقریبا در همه جا میتوانستیم حضور آنها را مشاهده کنیم اما به ویژه در حوزه آموزش و پرورش به مرور کارشناسان اعلام هشدار میدهند که بهتر است کاربرد چنین لوازمی را در کلاسهای درسی در همه مقاطع بسیار محدود یا حتی ممنوع اعلام نمود. شاید در نگاه اول برخی دانش آموزان و دانشجویان با این نظریه قدری ابراز مخالفت و ناخرسندی نمایند اما در حقیقت به نفع خود آنها میباشد که در هنگام تحصیل در کلاسها از این ابزارها اجتناب نمایند. قصد داریم تا در این مقاله به این موضوع نوعی نگاه اجمالی و جدید بیندازیم و از شما نیز درخواست میکنیم با ما همراه باشید.

Many schools principals and superintendents opine that cracking down on the usage of cellphones at schools and educational settings is a sound idea بسیاری از مدیران و ناظمین مدارس بر این باور هستند که مقابله و محدود نمودن استفاده از تلفنهای همراه در مدارس و مؤسسات آموزشی ایده مناسبی میباشد Furthermore, plenty of teachers as well as parents of students assert that in their opinion introducing complete and total bans and limits or even highly regulating and limiting the usage of such gadgets is a good idea and that cellphones are not needed to enter such environments به علاوه, بسیاری از معلمین و والدین دانش آموزان عقیده دارند که محدودیت و قدغن کردن کامل ورود و استفاده از چنین دستگاههای دیجیتال در محیط مدارس نظر بسیار مساعدی است و اینکه به ورود این وسایل به مدارس نیازی نیست Simply have a look at the social media to find many groups of parents buzzing with controversial debates on such hot and divisive topics in many countries whether or not schools and even colleges should altogether ban using cellphones on campus and at educational places

کافی است به آسانی سری به رسانه های اجتماعی بزنید که حاوی اخبار و مطالب داغ و مشاجره انگیز  از خیلی از کشورها هستند که همچنین حاوی نظرات گوناگون مختلف میباشند در زمینه والدینی که بحث میکنند که آیا اصولا مدارس و حتی دانشگاهها بایستی تا کاربرد تلفنها را در محیطهای آموزشی و پردیس ممنوع نمایند What is your take on this matter and do you also believe that using cellphones at educational facilities should be limited or banned نظر شما در این زمینه چیست و آیا شما هم بر این عقیده میباشید که استفاده از تلفن در محیطهای آموزشی بایستی محدود و ممنوع شود؟ On the other hand, a lot of parents of school-age children point out that they do not want to give in to the social pressure trend and norm which justifies that once pupils enter high-school and secondary school, it is acceptable for them to be allowed and permitted to bring their cellphones to the schools از آنطرف, خیل زیادی از والدین بچه های در سنین مدرسه اظهار میدارند که آنها مایل نیستند تا تحت فشار این ایده اجتماعی قرار گیرند که محصلین به هنگام ورود به مدارس مقطع متوسطه و دبیرستان میتوانند اجازه ورود تلفنهای خود به مدارس را داشته باشند.

It is possible to find internet groups, from many different neighborhoods all over the worlds, used to share tips and information along with so many questions moms and dads might have on their minds about using mobile phones by minors and students at school این امکان وجود دارد که در فضای اینترنت گروههایی را پیدا کرد از مناطق و محله های گوناگون از سراسر جهان که حاوی سوالاتی هستند که پدران و مادران در ذهن خود میپرسند در ارتباط با استفاده خردسالان و دانش آموزان از تلفنهای همراه در مدرسه Furthermore, parents and schools staff are able to take and start initiatives, like signing some petitions and documents in order to commit themselves not to buy cellphones for younger students and pupils until the appropriate age like 16 or 18 همچنین این امکان وجود دارد که والدین و اولیای مدارس آغازگر و استفاده کننده طرحهای ابتکاری باشند در زمینه متعهد بودن به خرید نکردن گوشی تلفن برای دانش آموزان جوانتر تا سن و سال مناسب مثلا شانزده یا هجده سال UNESCO has reported a report which contains a promising piece of news regarding global educational monitoring سازمان آموزشی, علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرده است که حاوی خبری امیدبخش در ارتباط با نظارت جهانی آموزشی است.

According to this report release, one out of four countries has in effect approved and enacted laws and regulations, banning and limiting cellphone use in educational classrooms and though it still seems to be a hot debate, agreeing on that does not seem like an easy task طبق این گزارش منتشر شده, یکی از هر چهار کشور جهان با تصویب قوانین و مقررات, کاربرد تلفنهای همراه را در کلاسهای درس ممنوع یا محدود نموده است و گرچه این موضوع هنوز داغ است ولی به نتیجه و توافق رسیدن در زمینه آن کار چندان آسانی نمیباشد Of course, countries differ in terms of a full legal ban of cellphone usage at schools or having a more lenient approach in this respect البته کشورها با یکدیکر متفاوت میباشند در زمینه ممنوعیت کاملا استفاده از تلفنهای همراه در مدارس یا اینکه روشی همراه با مدارا را در این رابطه در پیش گیرند Based on experience, the latter perspective does not seem to be that workable and many claim that a total ban seems to be the only viable solution براساس تجربه, روش مدارا که در وهله دوم است چندان کاربردی نبوده و بسیاری بر این ادعا هستند که ممنوعیت کامل تنها راه حل کاربردی میباشد.

Some schools have adopted and taken initiatives to alleviate this issue like asking students to leave their cellphones in a box before entering the classroom until the end of the day برخی از مدارس از طرحهای ابتکاری استفاده نموده اند از قبیل درخواست از دانش آموزان جهت قرار دادن گوشیهای خود در یک جعبه قبل از ورود به کلاس درس تا انتهای روز Better yet, they are asked not to bring their phones with themselves to the schools در یک اقدام بهتر از آنها درخواست شد که بطور کلی از آوردن گوشیهای خود به مدارس اجتناب ورزند Via doing this, many distractions can be avoided like students taking photos of classmates or their teachers and preventing the gadgets to ring and importantly, stopping students using their smartphones to probably even cheat during their term exams از طریق چنین کارهایی میتوان از برخی موارد که هواس و تمرکز را پرت میکنند اجتناب نمود از قبیل استفاده دانش آموزان از تلفنهای خود جهت عکس گرفتن از دیگر همکلاسیها و معلمین و زنگ زدن آنها و مطلب مهم دیگر اینکه جلوگیری از کاربرد تلفنها توسط محصلین برای احتمالا تقلب کردن در آزمونهای ترم.

Evidently, it is clear that mobile phones may not be considered necessities and requirements for classrooms واضح و آشکار است که نمیتوان گوشیهای تلفن همراه را به عنوان اقلام مورد نیاز و ضروری کلاسها قلمداد کرد Two positive impacts of reducing cellphone use at schools is helping students obtain better grades and also help reduce bullying and embarrassment among them میتوان از دو تاثیر مثبت یاد کرد در ارتباط با کاهش کاربرد گوشیها در مدارس که عبارتند از کمک به محصلین در جهت کسب نمرات بهتر و همچنین کاهش قلدری و خجالت در بین آنها Many successful teachers assert that in many topics still using the pen and paper and dictionary matter since they can help students read and write better and that using phones in classes may lead to them losing a lot of elementary and basic competencies and become dependent on their gadgets به عقیده بسیاری از معلمین موفق در بسیاری از مطالب و دروس استفاده از قلم و کاغذ و لغتنامه حائز اهمیت هستند و آنها به دانش آموزان در بهتر خواندن و نوشتن کمک میکنند و اینکه کاربرد تلفن در کلاسها میتواند منجر به این شود که محصلین توانائیهای ابتدایی و اساسی خود را از دست داده و به وسایل دیجیتال خود وابسته شوند.