بحثی وجود دارد در زمینه اینکه آیا اصولا بهتر است تا مطالعه و آموزش خواندن به کودکان از چه سطحی آغاز شود و اینکه مثلا آیا بهتر است معانی برخی لغات از قبل برای آنها توضیح داده شود یا خیر. در واقع این نظریه که انتخاب مناسب کتابهای آموزشی برای خردسالان بهتر است مطابق با سطح فعلی آنها مورد نظر قرار گیرد مطلب جدیدی نبوده و دهه ها است که در کشورهای مختلف مطرح شده و از آن استفاده میگردد. مطلب دیگری نیز که به آن بطور اجمالی خواهیم پرداخت در ارتباط با کارنامه برخی از متقاضیان و شرکت کنندگان در آزمون آیلتس است که مربوط به چند سال قبل بوده اما برای آنها ایمیل از طرف برگزار کننده آزمون ارسال شده است و در آن نمرات آنها دچار برخی تغییرات اندک شده و در واقع کارنامه آنها مورد تص تصحیح شده اند.
در مورد مطلب اول, طبق روال معمول مربیان و دبیران بر اساس میزان درک مطلب کتبی بچه ها آنها را در آزمونها می سنجند و به آنها نمره میدهند و در واقع سطح کنونی آنها را بر پایه برخی معیارها حدس میزنند. مشکل و پرسشی که در این زمینه مطرح میشود این است که این نوع معیارسنجی فاقد هر گونه چالش بوده و چندان دقیق نیست. مطلبی در سایت دانشگاه هاروارد منتشر شده است مبنی بر اینکه شاید بهتر باشد با تغییر اندیشه قبلی در زمینه انتخاب کتابها و منابع مطالعاتی برای بچه ها از سطوح بالاتری از منابع استفاده شود. براساس یک تحقیق مربوط به دانش آموزان کلاس چهارم در آمریکا در سال دو هزار و بیست و چهار در مقایسه با سال دو هزار و بیست و دو میانگین برخی از نمرات چند رتبه پائین تر بودند و اینکه حتی قبل از بیماری همه گیر در چند سال قبل سطوح مطالعاتی کتابهای بچه ها از دهه ها قبل شروع شده بود و همچنین روشهای تدریس و آموزشی نتوانستند به نحو مناسب دانش آموزان را به چالش بکشند و اینکه شاید باور کردن این مطلب قدری دشوار باشد اما این مساله به عنوان مقصر یاد شده است.
به نوشته مؤلف Timothy Shanahan گرچه نیاز برای سواد آموزی در پنج دهه گذشته افزایش نشان میدهد اما سواد و معلومات کودکان در آمریکا چندان تقویت و بهبود پیدا نکرده است. به گفته وی مشکل از انتخاب روش قدیمی نشات میگیرد چون یک تئوری در زمینه آموزش مطالعه و خواندن به مدت حدودا صد سال وجود داشته است مبنی بر اینکه چنانچه ما قصد موفق شدن را داریم بهتر است برای دانش آموزان روش تعلیم متناسب با سطح آنها را انتخاب نمائیم. پس از سالها آزمایش و تست اینکه سطح آنها چه میباشد مربیان به این نتیجه گیری رسیدند که از دانش آموزان خواسته میشود تا با فرض سطح علمی خود به مطالعه متون پرداخته و سپس در امتحانات شرکت میکنند تا درباره میزان درک مطلب خود به پرسشها پاسخ دهند. این روش فقدان چالش برای بچه ها در زمینه یادگیری است, به گفته شاناهان که استاد دانشگاه ایلینویز در شیکاگو میباشد. او معتقد است که بایستی با کاربرد ابزارهای صحیح و حمایت از دانش آموزان به راه حل دست یافت. مثلا وی توصیه میکند که بهتر است در کلاسها روش تمرین تدریس کلمات و واژگان را از قبل درباره متونی که دانش آموزان قرار است بعدا مطالعه کنند متوقف نمود.
از این طریق معلمین مشغول آموزش کلمات و لغاتی هستند که در کتابها و متون توضیح داده شده اند. نتیجه این است که بچه ها متون را نمی بینند به عنوان چیز و مطلبی که بایستی تا به حل آن بپردازند. به عقیده نویسنده بچه ها ممکن است چندان از این روش لذت نبرند و اینکه آنها صرفا به جای یاد گیری به جمع آوری کلمات می پردازند. شاید برخی معلمین تصور کنند که بچه ها با مواجه شدن با دشواری در مطالعه قدری دلزده شوند اما براساس تحقیقات آنها به جهت دستورالعمل مطالعه و خواندن که شاید بچه گانه به نظر برسد ممکن است انگیزه خود را از دست بدهند. به گفته شاناهان چهار جنبه اساسی در زمینه یادگیری بچه ها برای خواندن وجود دارند که عبارتند از ریخت شناسی یا Morphology یا همان مطالعه ساختار کلمات و همچنین روان و سلیس خوانی که به گفته وی عبارتست از مکث کردن در جای صحیح و به جهت تاکید در حین خواندن متون و سپس درک مطلب کتبی و یا به عبارت دیگر دریافتن و متوجه شدن و گرفتن معنای کلی متن و همچنین نگارش که میتوان از آن تعبیر کرد به ساختن متون توسط دانش آموزان و از حفظ. وی در ادامه گفته است که برای داشتن تسلط در این زمینه ها محصلین نیاز به این دارند تا با متونی دست و پنجه نرم کنند که برای آنها چالشهای معنا و مفهوم و شناختی و زبانشناسی همراه داشته باشند.
در خبر دیگر برای تعدادی از شرکت کنندگان در آزمون آیلتس بین ماه آگوست سال دو هزار و بیست و سه و سپتامبر دو هزار و بیست و پنج از طرف مؤسسه برگزار کننده این تست ایمیل شامل عذرخواهی ارسال شده است و اینکه برای این دسته از متقاضیان کارنامه نمرات آنها در برخی موارد قدری بالاتر و یا کمتر اعلام شده اند. ظاهرا موردی تکنیکی و فنی برای این مساله عنوان شده است و به ویژه در قسمتهای درک مطلب شنیداری و کتبی آزمونهای جنرال و آکادمیک مشاهده شده است. شرکت برگزار کننده اعلام کرده است که نود و نه درصد از تستهای برگزار شده در این مدت بدون تغییر و صحیح بوده اند و همچنین برای شرکت کنندگان در امتحان حمایت و پشتیبانی ارائه داده اند همراه با عذرخواهی که نتایج غیر صحیح را دریافت کرده بودند. اکثر تغییرات منجر به بالاتر رفتن نمرات و در اندکی از موارد کاهش نمرات شده اند و در بیشتر این موارد حدودا نیم نمره تغییرات در نمرات ذکر شده اند. به گفته مؤسسه آیلتس آنها اخیرا متوجه مساله ای شده اند که باعث شده شرکت کنندگان در بازه زمانی ذکر شده نمرات اشتباه دریافت کنند.
اما به عقیده برخی منتقدین آثار این اشتباه در کارنامه های ارسالی میتواند فراتر از نتایج آزمون برود. در همین رابطه مؤسسه آیلتس که توسط IDP و انتشارات دانشگاه کمبریج و بریتیش کانسل اداره میشود در اینترنت یک صفحه کمک راه اندازی کرده است و در آن پاسخهائی به سؤالات پر تکرار و همچنین راهنمائی ارائه شده است برای متقاضیان و سازمانهائی که در این زمینه تحت تاثیر قرار گرفته اند و گام هائی شامل دسترسی به نمرات اصلاح شده. همچنین برای شرکت کنندگان در آزمون که نمراتشان دستخوش تغییر شده اند عودت وجه و همچنین ثبت نام رایگان در آزمون در نظر گرفته شده است. به گفته Michael Goodine که مدیر سازمان منابع آزمون در کره جنوبی است و همچنین نظرنویس در حوزه آزمونها این مطلب منعکس کننده این است که برای برگزار کنندگان امتحان مهم است که مشکلات را به سرعت تعیین کنند به نحوی که شرکت کنندگان در آزمونها به اندازه کافی زمان در اختیار داشته باشند تا بتوانند تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرده و از منافع خود دفاع نمایند.
به گفته وی این نگرانی وجود دارد که آندسته از شرکت کنندگان در آزمون که در ابتدا نمرات پائین تری دریافت کردند ممکن است در زمینه فرصتهای حرفه ای و همچنین آکادمیک موقعیتهای سرنوشت سازی را از دست داده باشند که نیازمند دریافت یک نمره ویژه آیلتس بوده اند. او همچنین اشاره میکند به دغدغه هائی مربوط به اینکه مسایل فنی و تکنیکی ممکن است از مهاجرت و یا نیازمندیهای اقامت برخی متقاضیان جلوگیری کرده باشد و شاید برای آنها قضیه قدری دیر شده باشد. او از مؤسسات برگزار کننده تستها به عنوان دروازه بانها یاد میکند در راستای کارها و امور آکادمیک و مهاجرتی و اینکه هر گونه اشتباه از سوی آنها میتواند دارای عواقب گسترده و عمیق باشد. همچنین او نگرانی خود را اظهار میکند درباره داوطلبینی که نمرات بالاتری دریافت کرده اند شاید در حوزه علمی و آکادمیک دچار دشواریهائی بوده باشند. سازمان آیلتس از این مساله به عنوان یک مشکل داخلی یاد کرده و گفته است که یک تحقیق جامع را به انجام رسانده است به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه شرکت کنندگان در حال حاضر و آینده با چنین مواردی مواجه نشده و به اصلاح مشکل برای افرادیکه تحت تاثیر قرار گرفته اند اقدام نماید.