به عنوان بخشی از تلاشهای آماده سازی و مهیا نمودن سیستمهای آموزشی جهت تحول در عصر دیجیتال, سازمان یونسکو در همکاری با دیگر سازمانها در آفریقا اقدام به حمایت و ادغام نمودن هوش مصنوعی و فن آوریهای دیجیتال در کلاسها نموده است. این کار بر روی دو اصل تمرکز دارد که عبارتند از توسعه چارچوبهای ملی مبتنی بر هوش مصنوعی و تقویت آنها برای معلمین و دانش آموزان و در وهله دوم ترجمه و به عبارت دیگر ارائه کردن منابع یادگیری دیجیتال به زبانهای ملی در راستای تقویت و بهبود سواد آموزی و ادغام شدن در جامعه. در جهت گسترش هوش مصنوعی و تساوی آموزشی و بهبود آنها این امر صورت پذیرفته است. برنامه و طرح یونسکو به گفته مدیر بخش هوش مصنوعی و آموزش آن سازمان شفاف بوده و عبارتست از اطمینان حاصل کردن از اینکه تحول فن آوری به انسانیت و کره زمین خدمت نموده و با نابرابریها مقابله کند.
در این زمینه که در وبسایت UNESCO منتشر شده است این برنامه استراتژیک یا به اصطلاح قطب نما در زمینه هوش مصنوعی در راستای ایجاد تحول در آموزش صورت پذیرفته است. میتوان در این زمینه به مواردی اشاره داشت از قبیل آموزش دبیران و همچنین انجام تمرینات هماهنگ و اینکه معلمین به عنوان بازیگران فعال و نه تماشاگر عمل نمایند. مثلا اشاره شده است به کشورهائی از قبیل ساحل عاج و بنین و بروندی و سنگال که در آنها در کلاسهای نوین سوادآموزی دیجیتال و تفکر انتقادی و آداب و اخلاق کاربرد هوش مصنوعی به دانش آموزان تعلیم داده میشود. توسعه دادن آموزش در زبانهای بومی و محلی کشورها نیز از دیگر اهداف این برنامه میباشد به عنوان کار موازی که از همان درجه اهمیت را دارا میباشد. در این کلاسها تلاش میشود تا با بهره گرفتن از ابزارهای دیجیتال بچه ها در محیطها و جوامعی که به لحاظ زبانشناسی متنوع هستند به منابع یادگیری مرتبط با فرهنگ خود دسترسی داشته باشند. در چهار کشور که به عنوان آزمایشی در این طرح شرکت دارند کار بر روی اهدافی متمرکز است شامل تسلط در زمینه فن آوری و آموزش خلاقانه و شهروندی دیجیتال و همچنین داشتن درک اخلاقی.
مورد دیگر که میتوان به آن اشاره کرد شکل دادن یک آینده مبتنی بر آموزش و تعلیم همه جانبه که شامل همگان بشود است. این برنامه ها مورد حمایت سازمانهای یونسکو و KIX Africa 21 Hub هستند و تاکید دارند بر روی مهار نمودن فن آوریهای در حال ظهور جهت توسعه پایدار. نمیتوان معلمین را با فن آوری جایگزین نمود و اینکه هوش مصنوعی و ابزارهای آن بایستی تا با نظر و طراحی دبیران ساخته و تدوین شوند در جهت ایجاد تعامل و رابطه و همکاری بین معلمین و دانش آموزان. استفاده و بهره برداری و استخراج قابلیتهای هوش مصنوعی و فن آوریهای دیجیتال نوین در کنار داشتن اعتماد به نفس و منتقدانه و تحلیلی و همچنین اخلاقی. در این آزمایش و طرح این کشورهای فرانسه زبان در قاره آفریقا خود را به عنوان پیشرو در زمینه یادگیری معرفی میکنند. در واقع آنها شکل دهنده آینده ای میباشند که نه تنها در آزمایشگاههای تجاری و علمی بلکه در محیط کلاسها و جوامع رشد پیدا میکند. و تلاش سازمان ملل متحد یونسکو در این جهت است که فن آوری و آموزش براساس هوش مصنوعی توسعه دهنده موقعیتها و فرصتها برای همه باشد و اینکه هیچ فردی از این مسیر جا نماند.