میتوان اینگونه بیان کرد که هوش مصنوعی دیگر از شایعه و حرف و حدیث و تبلیغات فراتر رفته است و در حال شکل دهی نوین به آموزش و تعلیم دانش آموزان و دانشجویان و همچنین نحوه فعالیت و آموزش دبیران و معلمین در کلاسها میباشد. مطلب این است که فن آوری در صورتیکه به نحو درست و صحیح اجرا شود میتواند به معلمین کمک کند تا ساعتها در زمان صرفه جوئی نمایند و همچنین به محصلین در زمان حاضر و حقیقی کمک نماید و در راستای برقراری و دایر کردن کلاسهای درس عادلانه و منصفانه تر یاری کند. میتوان از هوش مصنوعی استفاده کرد در زمینه طراحی دوره های درسی و همچنین اجرای آنها و نیز تشویق و ترغیب دانش آموزان به استفاده از آن. اما نکته دیگر این است که در این راستا بایستی با دقت و مطالعه عمل نمود.
میتوان نمره مثبتی به هوش مصنوعی داد در ارتباط با یادگیری و فراگیری در زمان حال که مستمر باشد و مطابق با سرعت یادگیری محصلین و داشتن قابلیت تطبیق و انطباق Personalized learning for the students which is also persistent in real time and tailoring to their needs این مطلب به ویژه در بخش حفظ کردن و به خاطر سپردن علوم میتواند دارای تاثیرات مثبت باشد. در واقع مطلب این است که دانشجویان مشغول استفاده از این ابزار نوین آموزشی هستند چه معلمین خوششان بیاید و یا خیر و اینکه دبیران بهتر است تصور کنند که آنها نیز خود چگونه میتوانند آموزش خود را با کاربرد هوش مصنوعی ارتقاء بخشند و به همین دلیل فراهم آوردن آموزش مناسب برای معلمین نیز مهم است. یکی دیگر از نقاط قوت هوش مصنوعی در این ارتباط فراهم آوردن حمایت و کمک به محصلین به نحوبسیار سریعتر و در آن واحد است بر خلاف آموزش درسی سنتی. مثلا تصحیح کردن بخشهای زیادی از برگه های امتحانات و همچنین استفاده از برنامه ورود متن Chatbot در هر زمان از شبانه روز بدون محدودیت.
دبیران با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش خود میتوانند چند ساعت در وقت خود بصورت هفتگی صرفه جوئی نمایند و این را میتوان ترجمه نمود تحت عنوان آموزش و تعلیم و انجام دادن تکالیف پیشرفته در کلاسها و برای محصلین Complicated assignments برنامه هائی هم اکنون برای استفاده وجود دارند که صدا را به متن برگردان میکنند و از این منظر آنها بسیار سودمند میباشند برای آندسته از دانش آموزان که دارای محدودیت و معلولیت هستند و یا محصلین کوچکتر. اما برخی دبیران و همچنین والدین در این زمینه قدری نگرانی دارند و مثلا ابراز می دارند در کلاسهای درس از اول تا دوازدهم ممکن است هوش مصنوعی به نوعی کمک کننده تقلب در امتحانات باشد. اما دیگر دبیران پاسخ می دهند که حتی با استفاده از ابزارهای نگارش مقاله آسان و به سرعت میتوان تشخیص داد که آیا ایده ها و آمادگی آکادمیک محصلین از آن خودشان هست یا خیر. به دانشجویان توصیه میشود تا نگاه خود را به هوش مصنوعی تغییر دهند از یک دکمه انجام آسان تکالیف به ابزاری برای اکتشاف و یافتن یادگیری عمیقتر و بهتر.