با سپاس از شما که در هفته های قبل نیز با ما همراه بوده و به اتفاق یکدیگر به شروع و مرور نکات کلیدی در روش آموزشی مستقیم پرداختیم, در مقاله امروز نیز با هم به بخش پایانی این مقوله میپردازیم تا به پژوهشی فراگیر و جامع در مورد تدریس زبان انگلیسی با استفاده از نکات مثبت و قوت روش مستقیم و همچنین یادآوری مواردی که از نظر صاحبنظران تربیتی ممکن است به عنوان نقاط ضعف آن درنظر گرفته شوند اقدام نمائیم. در کلاسهای خصوصی و آموزشگاهی و در انستیتوهای تافل و آیلتس معمولا از ترکیب و تلفیقی از چندین روش آموزشی استفاده میگردد و تقریبا همیشه از متد مستقیم نیز استفاده میشود. امروز به قوانین و اصول که در اداره بحثها و کلاسهای اداره شده توسط این متد تدوین شده اند میپردازیم.
If you have recently enrolled in an IELTS or TOEFL class, and brainstorm with your teacher and inquire about the teaching methodology he/she is using, you will probably hear of a combination of several methods including direct one چنانچه شما به تازگی در یکی از آزمونهای آیلتس یا تافل ثبت نام نموده اید و با مدرس خود مشورت نموده و درباره روش آموزشی مورد استفاده آنها پرسش نمائید, آنها به احتمال زیاد به شما خواهند گفت که از تلفیقی از چند روش شامل متد مستقیم بهره میبرند As stated earlier, quite a few number of tutors use direct method due to its advantages همانگونه که قبلا اشاره شد, تعداد خیلی زیادی از مدرسین خصوصی از روش آموزشی مستقیم استفاده میکنند به دلیل مزایای آن.
An English classroom which is administered using direct method, encourages the students to speak more and in fact around eighty percent of the class time is dedicated to the students speaking and improving their oral skills در یک کلاس زبان انگلیسی که با استفاده از روش آموزشی مستقیم اداده میشود, دانشجویان بیشتر زمان کلاس تقریبا حدود هشتاد درصد وقت را به صحبت کردن و تقویت مهارتهای مکالمات شفاهی خود میپردازند Nearly all questions and answers are done in target language تقریبا همه پرسشها و سوالات به زبان مقصد انجام میشوند A sort of inductive learning is used to teach grammar in such classes and the students try to reason and come to conclusion through reviewing examples
دانش آموزانی که به فراگیری گرامر در چنین کلاسهائی اقدام مینمایند با استفاده از روش استقراء که مبتنی بر مشاهده و یادگیری از طریق نتایج و مرور مثالها میباشد پیش میروند As you can guess, professional tutors who teach English language using direct method attempt to introduce new tips and points primarily through speech and less relying on reading primers and books or reviewing the texts همانگونه که حدس میزنید, مدرسین خصوصی حرفه ای که زبان انگلیسی را تدریس میکنند و از متد آموزشی مستقیم بهره میجویند, عمدتا با استفاده از کلام و گویش اقدام به آموزش نکات جدید مینمایند و کمتر بر مطالعه و مرور متون نوشتاری و کتابها تکیه میکنند.
But you may wonder how it is possible to teach abstract ideas in classes? Well, experienced trainers make use of illustrations, pictures and diagrams plus charts in order to associate different meanings of vocabularies and make them easy to understand for the learners اما شاید این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که معلمین چگونه اقدام به آموزش مفاهیم انتزاعی با این روش اقدام میکنند و در پاسخ بایستی گفت که آنها این کار را با استفاده از مطالب کمک آموزشی از قبیل چارتها و نمودارها و تصاویر و نقاشیها انجام داده و به ایجاد ارتباط میان لغات و واژگان میپردازند تا درک مطالب را برای دانش آموزان تسهیل نمایند Now let’s take a glance at the pedagogy of direct method when teaching a second language
حال بیائید به زاویه تعلیم و تربیت در آموزش یک زبان دوم بپردازیم Usually trainers refer to some elements when talking about words, phrases, idioms, vocabularies, alphabet letters as well as numbers and after showing them to the learners, they will ask them to repeat and try and say them over and over till they master them معمولا مربیان از لفظ آیتمها و قطعات استفاده میکنند هنگامیکه به مفاهیمی ارجاع مینمایند همچون آموزش لغات الفبا و اصطلاحات و کلمات و واژگان و با نشان دادن آنها به فراگیران از آنها درخواست تکرار و تمرین و بازگوئی میکنند تا آنها را به خوبی یاد بگیرند Also the teachers make use of priorities when using direct method and attempt to teach for example “To Go” well before “To Mix” or similar terms
همچنین معلمینی که از متد مستقیم استفاده میکنند, اقدام به اولویت بندی آموزش کلمات مینمایند و مثلا “رفتن” را قبل از “ترکیب کردن” و یا عبارات مشابه آموزش میدهند The reason is “To go” has a higher frequency than “To mix” in speech and it is easier for the students to guess and learn its meaning دلیل این تناوب و میزان بالای استفاده از افعالی همچون “رفتن” در قیاس با فعل مثلا “ترکیب کردن” در گفتار میباشد که به فراگیران کمک میکند تا بهتر حدس زده و معنا را متوجه شوند Asking the students to say and repeat is a pattern which is frequently used in such classes در چنین کلاسهائی استفاده از الگوی گفتار و تکرار بسیار استفاده میشود Teachers frequently use negative and positive sentences to teach grammar as well معلمین همچنین بسیار از جملات مثبت و منفی برای آموزش گرامر استفاده میکنند.