خانه / نوشته ها / متد فراگیری شنیداری گفتاری

متد فراگیری شنیداری گفتاری

یکی از روشهای آموزشی مورد استفاده در تدریس زبانهای خارجه به متد شنیداری گفتاری معروف بوده و هنوز هم در کشورها مورد استفاده مدرسین خصوصی و همچنین تدوین و تمرین شده در انستیتوها و آموزشگاهها قرار میگرد. در یکی از مباحثی که به این متد مربوط میباشد از رفتارگرائی سخن به میان می آید و این نکته که با استفاده از روش تمرین و تکرار و همچنین بهره گیری از وسایل کمک آموزشی همچون رسانه های صوتی و تصویری میتوان به فراگیری گرامر و همچنین تقویت مکالمه اقدام نمود. در چنین دوره هائی, هنگامیکه دانشجویان و فراگیران به درستی به سوالات مطروحه پاسخ میدهند, از طرف مربیان خود در کلاسها مورد تشویق و تمجید قرار گرفته و هنگام اشتباه مرتکب شدن, به آنها تذکر و یادآوری میگردد تا پاسخ ها را اصلاح کنند.

When it comes to teaching English as a second language, there are similarities between audio-lingual and direct methods since in both, the students are taught and encouraged to learn the target language directly هنگامیکه سخن از تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم به میان می آید, شباهتهائی بین دو روش مستقیم و شنیداری گفتاری وجود دارد چون در هردوی آنها تمرکز بر روی آموزش و فراگیری مستقیم زبان مقصد دانشجویان وجود دارد Therefore, the native languages are rarely used to teach grammar or improve communicative skills of the learners از اینرو, از زبان اول فراگیران به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد به منظور آموزش گرامر و یا بهبود و تقویت مهارتهای مکالمه و گفتاری آنها.

In audio-lingual method, drills are used a lot to master the techniques and in private classes as well as groups, this proves to be successful in many cases در روش شنیداری گفتاری, از تمرینات بسیاری مورد استفاده قرار میگیرند و در کلاسهای خصوصی و عمومی و گروهی, به عنوان روش موفقی شناخته میشود There is an idea behind using this method that through a lot of practices in classes, the students will eventually learn to speak a foreign language like native speakers and spontaneously تفکری که در پشت این روش آموزشی وجود دارد این است که از طریق تمرینات زیاد, دانشجویان در نهایت خواهند آموخت تا زبان خارجه را مانند گویشوران بومی و بلافاصله و به صورت بداهه تکلم نمایند.

In classes administered using audio-lingual method, the students are provided with plenty of oral static drills and through repetition of the phrases mentioned by the trainers and making slight adjustments to them, they will be praised and given credit or they might receive negative feedback and be requested to apply adjustment to them if they make mistakes در کلاسهائی که توسط روش آموزشی گفتاری شنیداری اداره میشوند, زبان آموزان با تمرینات شفاهی زیادی مواجه میشوند که توسط مربیان مطرح شده و با ارائه پاسخ صحیح از طریق اعمال تغییرات جزئی در عبارات مورد تشویق و تمجید قرار گرفته و در صورت پاسخ اشتباه, به آنها تدکر داده شده و از آنها درخواست میشود تا به تغییر و تصحیح آنها بپردازند.

Repetition of the utterances and the sentences the language learners hear is the central stage in this method تکرار عبارات مطرح شده توسط زبان آموزان به عنوان نکته ای کلیدی در این روش محسوب میگردد On the other hand, two further steps including replacement and restatement are also considered critical and practiced by the students همچنین دو مرحله دیگری که مورد تمرین زبان آموزان در این متد محسوب میگردند بازگوئی و همچنین جایگزینی میباشند For instance, they are supposed to replace one word with another term or rephrase and elaborate on the utterances mentioned مثلا آنها اقدام به جایگزینی برخی کلمات و همچنین توصیف کردن و بازگوئی عبارات شنیده شده مینمایند.

In the early twentieth century, the method was practiced to teach indigenous languages در اوائل قرن بیستم, از این روش برای آموزش زبانهای بومی استفاده میگردید Since its inception, a kind of emphasis was placed upon oral skills از زمان پیدایش این روش, نوعی تاکید بر روی مهارتهای شفاهی و کلامی وجود داشت In fact, correct imitation of the teachers in classes upon uttering sentences is the core of audio-lingual style در حقیقت, تقلید صحیح معلمین در کلاسها در هنگام ارائه و گفتن جملات را میتوان به عنوان یکی از موارد مهم در ارتباط با متد گفتاری شنیداری در نظر گرفت But like many other styles in the area of pedagogy, this method too has seen a fall in its popularity and there are many theories about the decline

اما همانند بسیاری از دیگر روشهای آموزشی, این متد نیز از کاهش محبوبیت و مقبولیت در امان نمانده و برای این مساله تئوریهای زیادی مطرح شده اند Some criticisms were posed by linguists برخی از انتقادها توسط زبانشناسان مطرح شدند In recent decades, the audio-lingual method has been gradually deprived of its credibility در دهه های اخیر به مرور از درجه اعتبار روش گفتاری شنیداری کاسته شده است One of the criticisms raised on its weaknesses is the notion that this style is considered to be teacher centered یکی از ایرادهائی که به این روش گرفته میشود معلم محور بودن آن است Also the input and output perspectives of the lessons are limited همچنین در کلاسها, چشم انداز ورودی و خروجی دروس محدود میباشند.

درباره ی admin

همچنین ببینید

برگزاری آزمون آیلتس به روش رایانه ای

از حدود چند سال پیش به این سو, داوطلبینی که در آزمون سنجش زبان انگلیسی تافل ثبت نام نموده اند, با روش اینترنتی آشنا بوده و از طریق پاسخ دادن به سوالات مطرح شده در جلسه امتحان با استفاده از کامپیوتر به میزان آمادگی خود در چهار مرحله توانش معلومات اقدام مینمایند. از آنسو سازمان برگزار کننده دیگر تست که آیلتس نام دارد از حدود یکی دو سال قبل به فکر تهیه و تدارک سیستم مشابهی برآمده است که میتواند شروع خوبی برای جایگزینی روش امتحان بر مبنای کاغذ و مصاحبه حضوری باشد. به دلیل جدید بودن این طرح, هنوز در مرحله مقدماتی یا آزمایشی آن قرار دارد ولی میتوان حدس زد که بزودی در بسیاری از کشورهای جهان میتوان با استفاده از رایانه به سنجش میزان مهارتهای زبان آموزان در آزمون آیلتس پرداخت.

A new computer-delivered IELTS module has been introduced for the first time in Australia in 2017, enabling the test takers to use the computer-delivered exam and according to the news, they have embraced the new plan and mechanism در سال 2017 و برای نخستین بار, مکانیزم و طرحی اجرا شد که در آن داوطلبین توانستند از طریق استفاده از کامپیوتر در امتحان آیلتس شرکت کنند و بر اساس گزارشات, از این برنامه استقبال خوبی هم به عمل آمده است It seems that test takers around the world will soon be able to take part in the trusted English-testing exam through sitting behind a desk and interacting with a computer set which compared with the traditional approach will yield plenty of advantages

به نظر میرسد که داوطلبین شرکت در این آزمون معتبر سنجش مهارتهای زبان انگلیسی به زودی قادر خواهند بود تا از طریق نشستن پشت یک میز و تعامل و کارکردن با یک دستگاه رایانه بتوانند در تست شرکت کنند که در قیاس با روش برگزاری امتحان سنتی از منافع متعددی برخوردار خواهد بود As stated, the first trial test was administered in the year 2017 in Australia and since then, the IELTS department has implemented the computer-delivered exam in more than twenty countries around the world همانگونه که عرض شد, سازمان برگزار کننده آیلتس برای نخستین بار تست آزمایشی رایانه ای را در کشور استرالیا و در سال 2017 به انجام رساند و پس از آن در بیش از بیست کشور جهان آنرا برگزار کرده است.

If you are an avid fan of the paper-based exam, please worry not since the new computer-done exam is not intended to replace the paper-based exam, but merely offering more flexible option to the candidates seeking easier ways of enrolling in general and academic IELTS test like more test dates availability and that the results will be ready in a week چنانچه شما از طرفداران جدی آزمون بصورت مکتوب میباشید جای نگرانی وجود ندارد چون هدف از برگزاری تست جدید رایانه ای جایگزینی روش قبلی نمیباشد و صرفه به داوطلبینی که قصد شرکت در امتحان آیلتس بصورت عمومی و یا آکادمیک را دارند, حق انتخاب بیشتر و سریعتری داده شود از جهاتی همچون آماده شدن یکهفته ای نتایج و نوبتهای ثبت نام بیشتر.

It is worth mentioning that if you choose to take computer-delivered IELTS, you will take the three parts of Listening, reading and writing using a computer but the point is that the format of the exam is like paper-based one, except you will input the data using a keyboard and screen شایان ذکر است که چنانچه شما درخواست شرکت در آزمون آیلتس رایانه ای را داشته باشید, سه قسمت نگارش, درک مطلبهای شنیداری و خواندن همانند سابق برگزار میشوند تنها با این تفاوت که شما از یک دستگاه کامپیوتر و صفحه رایانه برای وارد کردن معلومات و نکات استفاده میکنید For the time being, the speaking part of the test is still like before, being administered in a face-to-face manner with presence of an interviewer and examiner

در حال حاضر همچنان روال برگزاری قسمت مصاحبه شفاهی بصورت رو در رو و با حضور شخص مصاحبه کننده و ممتحن برگزار میگردد If you have enrolled in some English teaching classes, whether at an institute or using knowledge of an experienced tutor, please note that there is no need to apply any changes to your curriculum, should you opt for the computer-generated IELTS exam چنانچه شما در کلاسهای تدریس انگلیسی ثبت نام نموده اید, اعم از شرکت در موسسات آموزشی و یا بهره گیری از تجربه مدرسان خصوصی این رشته, لطفا توجه کنید که درصورت تمایل به شرکت در امتحان کامپیوتری آیلتس, نیاز به تغییری در برنامه های آموزشی خود ندارید.

There might be some slight differences in how certain parts of the exam are done ممکن است تغییرات جزئی در رابطه با نحوه برگزاری بخشهائی از تست وجود داشته باشد But the question types, content of the exam as well as marking will be the same اما از نقطه نظر نوع سوالات, محتوای آزمون و همچنین نحوه نمره دهی, همانند گذشته و امتحان کتبی و غیر رایانه ای خواهد بود When it comes to taking the test, please ensure you will pick paper-based or computer-delivered one, which best suits your condition and that you are comfortable with هنگامیکه نوبت به شرکت در امتحان فرا میرسد, لطفا مطمئن شوید که نوع صحیح برگزاری را انتخاب میکنید, رایانه ای و یا کتبی, که با شرایط شما کاملا وفق داشته و برایتان مناسبتر است.